Na mokrych drogach czy śniegu, ale także na suchej nawierzchni przy niskich temperaturach zewnętrznych, opony zimowe gwarantują większe bezpieczeństwo w porównaniu do opon letnich, ponieważ są specjalnie zaprojektowane do niskich temperatur .
Opony letnie zmniejszają przyczepność w niskich temperaturach. Z kolei opony zimowe zapewniają maksymalną przyczepność dzięki swojemu specyficznemu składowi. Specjalny zimowy wzór bieżnika charakteryzuje się wysokim poziomem drenażu , co zapobiega ryzyku aquaplaningu . Hydroplaning może wystąpić na mokrych nawierzchniach lub w obecności wodopojów. Dzieje się tak, gdy pojazdy „unoszą się” z powodu niezdolności opon do usunięcia wody.
Gdy temperatura spadnie poniżej 7°C, opony zimowe skracają drogę hamowania o 10% na mokrej nawierzchni i o 20% na śniegu w porównaniu z oponami letnimi. Montowane na początku sezonu opony zimowe umożliwiają jazdę po suchej i mokrej nawierzchni oraz śniegu, zachowując maksymalną kontrolę dzięki innowacyjnej technologii badawczej. Zgodnie z prawem muszą zapewniać w warunkach zimowych taką samą kontrolę jak łańcuchy śniegowe. Łańcuchy śniegowe zajmują jednak dużo miejsca w samochodzie i ograniczają maksymalną prędkość jazdy do 50 km/h, powodując wysoki poziom hałasu i drastycznie zmniejszając komfort jazdy.
Przy równoważnych prędkościach opony zimowe zapewniają wyższe osiągi w każdych warunkach poniżej 7°C . Zwiększona przyczepność gwarantuje wysoki poziom przyczepności, stabilności i skuteczności hamowania, co przekłada się na doskonały komfort podczas jazdy. Opony zimowe pozwalają podróżować od jesieni do wiosny bez ograniczeń pogodowych.