Coraz częściej mamy w naszej praktyce do czynienia z oponami o niskim profilu. Są one szczególnie podatne na niedoskonałości procesu wyważania i to właśnie z myślą o tych oponach powstała specjalistyczna maszyna marki Hunter a Szablex wprowadził ją do gamy swoich usług.
Test drogowy Hunter pozwala precyzyjnie rozpoznać i całkowicie wyeliminować przyczyny drgań, „bicia” oraz wibracji kół, wyposażonych zarówno w nowe, jak i używane opony. Więcej na temat testu drogowego Huntera dowiesz się z lektury poniższego tekstu, w którym kompleksowo omawiamy przebieg oraz zalety jego wykonania.
Czym jest test drogowy Hunter?
Wykonywaniu przy użyciu profesjonalne wyważarki Hunter test drogowy jest specjalistycznym zadaniem diagnostycznym, umożliwiającym wykrycie powodów powstawania nadmiernej siły promieniowej wytwarzanej podczas jazdy. W odróżnieniu od standardowych wyważarek, urządzenie Hunter pozwala na poddawanie kół takim obciążeniom, z jakimi spotykają się one na drodze. Wykonanie próby drogowej jest więc jedynym sposobem na precyzyjną diagnozę przyczyny bicia i wibracji kół oraz skuteczne rozwiązanie tego problemu.
Wyważarka Hunter Road Force Elite to specjalistyczna maszyna wyposażona m.in. w zaawansowany układ rolek dociskowych oraz laserów, które bezbłędnie diagnozują przyczyny powstających w trakcie jazdy drgań oraz wibracji odczuwanych przez kierowców – głównie przy wyższych prędkościach. System lokalizuje punkty na powierzchni opony, które wykazują się odmienną sprężystością oraz najniższym położeniem względem felgi. Zazwyczaj są to mankamenty tak niezauważalne, że próżno szukać ich zarówno gołym okiem, jak i za pomocą tradycyjnych wyważarek.
Kiedy wyważanie z testem drogowym?
Jeśli pomimo wielokrotnego wyważania kół w nadal odczuwasz w trakcie jazdy samochodem charakterystyczne „bicie”, drgania kierownicy lub wibracje nasilające się przy prędkości ok. 120 km/h, prawdopodobna przyczyna tkwi w niedoważeniu kół. Wówczas jedynym sposobem na pozbycie się problemu będzie wyważanie kół z testem drogowym.
Usługa tego typu polecana jest również wszystkim właścicielom nowoczesnych samochodów wyposażonych w duże, aluminiowe felgi o i niskoprofilowe opony. Próba drogowa, połączona z wyważaniem kół, pozwala zapewnić komfort oraz bezpieczeństwo poruszania się autem z wysokimi prędkościami.
Wykonanie testu drogowego Hunter zalecamy również wtedy, gdy w samochodzie są fabrycznie nowe opony, ale wciąż pojawia się dyskomfort związany z drganiem i wibracjami. Wykonanie testu drogowego w takiej sytuacji pozwoli ocenić zasadność i szansę ewentualnej reklamacji opon, dlatego warto ją w takiej sytuacji wykonać.
Najczęstsze przyczyny bicia oraz wibracji kół...
Bez przeprowadzenia kompleksowej diagnostyki z użyciem specjalistycznego sprzętu praktycznie niemożliwe jest określenie powodu, dla którego samochód prowadzi się niekomfortowo, a na kierownicy odczuwalne są wyraźne drgania. Najczęstsze przyczyny tego rodzaju problemów, to:
nierównomierny rozkład sztywności opony na całym jej obwodzie,
niewłaściwa geometria felgi lub opony (bądź obu tych elementów).
Przeprowadzenie testu drogowego pozwala poznać wiele parametrów decydujących o komforcie i bezpieczeństwie prowadzenia samochodu. W trakcie badania wyważarka mierzy: sztywność opony, siłę boczną koła, intensywność bicia obręczy, nacisk sił drogowych kół czy stopień niecentryczności felgi. Urządzenie mierzy również siły promieniowe oraz ściągające koła. Biorąc to wszystko pod uwagę, cena takiego badania jest bardzo przystępna.
Przebieg testu drogowego Hunter.
Po uruchomieniu funkcji „Road test” do obracającego się koła samochodu dociśnięta zostaje rolka z siłą 635kg (6350 N), co jest równoznaczne z siłą nacisku koła na nawierzchnię drogi. Po wykonaniu odpowiedniej liczby obrotów na ekranie urządzenia pojawia się informacja o wartości zmiany siły promieniowej dla koła. Jeśli wartość ta jest zbyt wysoka, konieczne jest określenie, czy źródłem problemu jest opona czy obręcz (felga) koła. Dla prawidłowej diagnozy kluczowe jest przystawienie do krawędzi felgi czujników (od zewnątrz oraz od wewnątrz) mierzących osiowe i promieniowe bicie koła. Tak diagnozujemy czy za wibracje i drgania w trakcie jazdy odpowiada krzywa obręcz koła (felga), czy uszkodzona opona.
Co widać na ekranie wyważarki?
W trakcie wykonywania testu drogowego wyważarka Hunter mierzy następujące parametry:
zmianę wartości siły promieniowej powodowanej przez koło,
zmianę wartości siły promieniowej na skutek wadliwej sztywności opony,
maksymalne wartości bicia osiowego i promieniowego dla obu stron tarczy koła,
proponowany sposób obrotu opony względem felgi w celu minimalizacji zmiany wartości siły promieniowej,
pomiar siły bocznej.
Nawet przy prawidłowo ustawionej geometrii kół, może zdarzyć się, że samochód jadący na wprost jest „ściągany” w bok, czyli nie porusza się po torze prostym. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest działanie siły bocznej, powstającej na styku działania sił nawierzchni drogi oraz opony. Zazwyczaj powstanie siły bocznej jest konsekwencją stożkowatej opony, a więc jej nieprawidłowego zużycia, wady produkcyjnej lub wewnętrznego uszkodzenia. W takiej sytuacji wyważanie kół z testem drogowym pozwala ocenić wartość siły bocznej dzięki dociśnięciu do opony rolki o odpowiednim promieniu. Pozwala to na znalezienie optymalnego ustawienia kół w samochodzie, co z kolei redukuje efekt „ściągania” pojazdu.
Rozważasz reklamację opon? Najpierw wyważanie z testem drogowym!
Producenci opon samochodowych korzystają z diagnostyki wyważarką z testem drogowym Hunter przy rozpatrywaniu reklamacji. Jeśli więc zastanawiasz się nad skorzystaniem z przysługującej Ci gwarancji na nowe ogumienie, wykonanie testu drogowego pozwoli najlepiej ocenić szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji.
Ile to kosztuje?
Usługa wyważania kół z testem drogowym kosztuje u nas 160 złotych. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego w celu umówienia terminu wykonania próby drogowej.